I et debatindlæg i Jyllands-Posten skriver Daniella Alexandra Balagul, at historier om snyd oftest fylder mest i den offentlige debat, men at vi bør se ud over enkeltsager. Hun peger på, at mange studerende ikke bruger AI af dovenskab, men som et redskab til at kunne navigere i et uddannelsessystem, der kræver en række studietekniske kompetencer, som de ikke har fået tillært sig.
Hun mener, at vi helt har glemt at undervise i de basale færdigheder som notatteknik og strukturering af læsning. Derfor nævner hun, at AI-forbud kun er symptombehandling på et undervisningssystem, der er i krise, og at undervisere og ledere i stedet bør gå i dialog med eleverne om, hvad der mangler i undervisningen. Lige nu er teknologien blevet en nødvendighed for at kunne følge med.































