Psykiatrifonden advarer mod chatbots som terapeuter
En ny undersøgelse fra Psykiatrifonden viser, at fire ud af ti unge mellem 18 og 29 år har brugt en chatbot til samtaler om deres psykiske trivsel.
En ny undersøgelse fra Psykiatrifonden viser, at fire ud af ti unge mellem 18 og 29 år har brugt en chatbot til samtaler om deres psykiske trivsel.
I en ny pressemeddelelse fra Psykiatrifonden fortæller direktør Marianne Skjold, at flere unge bruger chatbots som ChatGPT til samtaler om deres psykiske trivsel. En undersøgelse fra fonden viser, at fire ud af ti i aldersgruppen 18 til 29 år har brugt en chatbot en eller flere gange til samtaler om psykiske problemer. Samtidig lancerer Psykiatrifonden webuniverset “Chatbots som skyggeterapeuter”, som belyser fordele, faldgruber og etiske dilemmaer ved at bruge AI som samtalepartner i forbindelse med psykisk sygdom.
Marianne Skjold rejser spørgsmålet om regulering og foreslår, at chatbots måske skal mærkes ligesom cigaretpakker, eller at AI skal reguleres på internationalt niveau. Hun understreger, at udviklingen hverken kan eller bør stoppes, men at digitale redskaber, der bruges i forbindelse med psykisk sygdom, skal være sikre og velfunderede.
Derfor efterlyser Psykiatrifonden klare regler, stærkere sikkerhedsnet og omfattende oplysningsindsatser i form af undervisning og digital dannelse på tværs af aldersgrupper.


GL-formand Anders Frikke afviser kritikken af passivitet og advarer mod, at elever udliciterer deres tænkning til AI.
Christina Egelund kalder AI uddannelsessektorens største udfordring og lover, at hendes ministerium bliver drivende i den nye nationale AI-strategi.
Tre gymnasieorganisationer efterlyser hurtige svar fra den nye undervisningsminister Magnus Heunicke om epx og AI.
Estland afslutter det første år af det nationale AI-program AI Leap og råder Danmark til at inddrage lærerne fra dag ét.
Et nyt studie i The Lancet har fundet over 4.000 opdigtede referencer i medicinske artikler, og antallet er tolvdoblet siden ChatGPTs fremkomst.