Norge indfører nærmest totalforbud mod AI i de yngste klasser
Norge indfører fra det kommende skoleår et næsten fuldstændigt forbud mod, at elever i de yngste klasser bruger generativ AI.
Norge indfører fra det kommende skoleår et næsten fuldstændigt forbud mod, at elever i de yngste klasser bruger generativ AI.
Reuters skriver, at den norske regering fra det kommende skoleår indfører et næsten fuldstændigt forbud mod, at elever i de yngste klasser bruger generativ AI.
Forbuddet gælder elever i alderen 6 til 13 år (1. til 7. klasse), mens elever i alderen 14 til 16 år kun må bruge værktøjerne forsigtigt og under lærernes opsyn. Først på de ældste klassetrin skal eleverne lære at bruge AI hensigtsmæssigt, så de er forberedt på videre uddannelse og arbejdsliv.
Statsminister Jonas Gahr Støre begrunder beslutningen med, at AI øger risikoen for, at de yngste børn springer vigtige trin i deres læring over. Ifølge ham er det vigtigste i skolen, at børnene lærer at læse, skrive og regne.
Norge afsætter samtidig penge til flere bøger og vender dermed udviklingen væk fra tablets.
https://www.reuters.com/technology/norway-imposes-near-ban-ai-elementary-school-2026-06-19/
Over halvdelen af generation Z lærer om AI gennem sociale medier, og kun 15 procent peger på deres undervisere.
Læreruddannelserne genindfører overvågede stedprøver i gymnastiksalene, efter at AI har gjort hjemmeeksamen svær at stole på.
De tre danske journalistuddannelser oplever ansvarlig AI-brug blandt de studerende.
Professor Jan Alexis Nielsen mener, at lærernes fagdidaktiske dømmekraft bliver afgørende, når AI og EPX-reformen ændrer fagenes indhold og arbejdsformer.
En gymnasieelev fortæller i Jyllands-Posten, hvordan han lader AI løse op til 90 procent af sine afleveringer og blandt andet har fået 12 for en AI-skrevet synopsis.