Reuters skriver, at den norske regering fra det kommende skoleår indfører et næsten fuldstændigt forbud mod, at elever i de yngste klasser bruger generativ AI.

Forbuddet gælder elever i alderen 6 til 13 år (1. til 7. klasse), mens elever i alderen 14 til 16 år kun må bruge værktøjerne forsigtigt og under lærernes opsyn. Først på de ældste klassetrin skal eleverne lære at bruge AI hensigtsmæssigt, så de er forberedt på videre uddannelse og arbejdsliv.

Statsminister Jonas Gahr Støre begrunder beslutningen med, at AI øger risikoen for, at de yngste børn springer vigtige trin i deres læring over. Ifølge ham er det vigtigste i skolen, at børnene lærer at læse, skrive og regne.

Norge afsætter samtidig penge til flere bøger og vender dermed udviklingen væk fra tablets.

https://www.reuters.com/technology/norway-imposes-near-ban-ai-elementary-school-2026-06-19/

Del dette indlæg