Når AI-årgangen går til eksamen uden AI
Den første gymnasieårgang, der har haft adgang til generativ AI gennem hele sin gymnasietid, går nu til skriftlig eksamen uden AI.
Den første gymnasieårgang, der har haft adgang til generativ AI gennem hele sin gymnasietid, går nu til skriftlig eksamen uden AI.
Jeppe Klitgaard Stricker skriver på LinkedIn om den første gymnasieårgang, der har haft adgang til generativ AI gennem hele gymnasietiden og nu skal til eksamen uden AI. Han ser eksamenerne som en vigtig prøve på elevernes selvstændige faglige kunnen og efterlyser tydeligere politiske og pædagogiske rammer.
Han opfordrer til at fastholde uddannelse som dannelse. Eleverne skal ikke kun kunne aflevere svar, men også kunne tænke kritisk, vurdere kilder, analysere argumenter og forstå, hvorfor de ved det, de ved. Det handler ikke kun om eksamensresultater, men også om demokratiske kompetencer og samfundets evne til at modstå forenklede svar på komplekse spørgsmål.
GL-formand Anders Frikke afviser kritikken af passivitet og advarer mod, at elever udliciterer deres tænkning til AI.
Christina Egelund kalder AI uddannelsessektorens største udfordring og lover, at hendes ministerium bliver drivende i den nye nationale AI-strategi.
Tre gymnasieorganisationer efterlyser hurtige svar fra den nye undervisningsminister Magnus Heunicke om epx og AI.
Estland afslutter det første år af det nationale AI-program AI Leap og råder Danmark til at inddrage lærerne fra dag ét.
Et nyt studie i The Lancet har fundet over 4.000 opdigtede referencer i medicinske artikler, og antallet er tolvdoblet siden ChatGPTs fremkomst.