I Berlingske står 25 anonyme gymnasielærere fra hele landet frem og fortæller, at årets studenter har taget skade af AI. Det er den første årgang, der gennem hele gymnasietiden frit har kunnet bruge sprogmodeller som ChatGPT og Claude, og lærerne siger samstemmende det samme: Eleverne kan mindre, end deres årskarakterer antyder.

Det skriftlige hjemmearbejde er reelt dødt, konstaterer en dansklærer. Afleveringerne kan ikke længere bruges til at bedømme noget som helst.

Mange troede, at AI kunne udligne social arv og give elever fra ressourcesvage hjem den samme hjælp, som de bedrestillede altid har haft adgang til derhjemme. Sådan er det ikke gået. De stærke elever bruger teknologien med omtanke. De svageste lader den overtage arbejdet og forlader gymnasiet med næsten ingenting i bagagen.

»Det er helt håbløst«: Her er gymnasielærernes hårde dom over årets studenter
Fremtidens arbejdsstyrke kører rundt i studentervogne og fejrer sig selv i disse dage. Men denne studenterårgang er noget helt særligt. 25 gymnasielærere fra hele landet fortæller råt for usødet, hvad de har oplevet i klasselokalerne de seneste tre år. Beskeden er tydelig: Vi har et problem.

Bag betalingsmur

Del dette indlæg