Gymnasielærere mener AI har svækket årets studenter
25 anonyme gymnasielærere mener, at AI har svækket fagligheden hos den første studenterårgang med fri adgang til sprogmodeller.
25 anonyme gymnasielærere mener, at AI har svækket fagligheden hos den første studenterårgang med fri adgang til sprogmodeller.
I Berlingske står 25 anonyme gymnasielærere fra hele landet frem og fortæller, at årets studenter har taget skade af AI. Det er den første årgang, der gennem hele gymnasietiden frit har kunnet bruge sprogmodeller som ChatGPT og Claude, og lærerne siger samstemmende det samme: Eleverne kan mindre, end deres årskarakterer antyder.
Det skriftlige hjemmearbejde er reelt dødt, konstaterer en dansklærer. Afleveringerne kan ikke længere bruges til at bedømme noget som helst.
Mange troede, at AI kunne udligne social arv og give elever fra ressourcesvage hjem den samme hjælp, som de bedrestillede altid har haft adgang til derhjemme. Sådan er det ikke gået. De stærke elever bruger teknologien med omtanke. De svageste lader den overtage arbejdet og forlader gymnasiet med næsten ingenting i bagagen.

Bag betalingsmur
AI-tutorer kan ikke skabe amerikanske elevers motivation, og Khan Academys roste chatbot Khanmigo blev en skuffelse trods stor udbredelse.
Astrid Galsgaard og Anders Buch opfordrer universiteter og professionshøjskoler til at gentænke undervisning og prøver på grund af AI.
AI gør elevernes karakterklager mere juridiske og sværere at afvise på flere danske gymnasier.
Over halvdelen af generation Z lærer om AI gennem sociale medier, og kun 15 procent peger på deres undervisere.
Læreruddannelserne genindfører overvågede stedprøver i gymnastiksalene, efter at AI har gjort hjemmeeksamen svær at stole på.