Danske Gymnasier afviser Vive-tal om AI-politikker
VIVE konkluderer, at kun 23 procent af gymnasierne har en AI-politik, men Danske Gymnasier kalder tallet misvisende.
VIVE konkluderer, at kun 23 procent af gymnasierne har en AI-politik, men Danske Gymnasier kalder tallet misvisende.
VIVE offentliggjorde 11. maj et notat med den konklusion, at kun 23 procent af landets gymnasier har en AI-politik. Tallet bygger dog alene på de politikker, som gymnasierne har lagt offentligt frem på deres hjemmesider. Det får Danske Gymnasiers forperson, Maja Bødtcher-Hansen, til at kalde billedet misvisende. Hun vurderer, at stort set alle gymnasier har en AI-politik.
Maja Bødtcher-Hansen mener dog, at debatten om tydelige regler er berettiget, og hun henviser til en EVA-undersøgelse, hvor eleverne efterspurgte klarere retningslinjer. Men et stykke papir hjælper kun lidt i sig selv, hvis det ikke følges af en samtale og konkrete eksempler fra fagene.

Notatet kan læses her:

GL-formand Anders Frikke afviser kritikken af passivitet og advarer mod, at elever udliciterer deres tænkning til AI.
Christina Egelund kalder AI uddannelsessektorens største udfordring og lover, at hendes ministerium bliver drivende i den nye nationale AI-strategi.
Tre gymnasieorganisationer efterlyser hurtige svar fra den nye undervisningsminister Magnus Heunicke om epx og AI.
Estland afslutter det første år af det nationale AI-program AI Leap og råder Danmark til at inddrage lærerne fra dag ét.
Et nyt studie i The Lancet har fundet over 4.000 opdigtede referencer i medicinske artikler, og antallet er tolvdoblet siden ChatGPTs fremkomst.