Danske Gymnasier afviser Vive-tal om AI-politikker
VIVE konkluderer, at kun 23 procent af gymnasierne har en AI-politik, men Danske Gymnasier kalder tallet misvisende.
VIVE konkluderer, at kun 23 procent af gymnasierne har en AI-politik, men Danske Gymnasier kalder tallet misvisende.
VIVE offentliggjorde 11. maj et notat med den konklusion, at kun 23 procent af landets gymnasier har en AI-politik. Tallet bygger dog alene på de politikker, som gymnasierne har lagt offentligt frem på deres hjemmesider. Det får Danske Gymnasiers forperson, Maja Bødtcher-Hansen, til at kalde billedet misvisende. Hun vurderer, at stort set alle gymnasier har en AI-politik.
Maja Bødtcher-Hansen mener dog, at debatten om tydelige regler er berettiget, og hun henviser til en EVA-undersøgelse, hvor eleverne efterspurgte klarere retningslinjer. Men et stykke papir hjælper kun lidt i sig selv, hvis det ikke følges af en samtale og konkrete eksempler fra fagene.

Notatet kan læses her:

Lektor Niels Jakob Pasgaard opfordrer universiteterne til at pakke computerne væk og forsvare dannelsens analoge modstandskraft over for AI.
Jeppe Klitgaard Stricker efterlyser en afklaring af, hvad uddannelse skal kunne, før vi indfører generativ AI i undervisningen.
En anonym gymnasieelev fortæller i Berlingske om udbredt snyd med AI til opgaver og eksaminer, også til den store eksamensopgave SRP.
Kathrine Tschemerinsky efterlyser i Weekendavisen klare regler for AI og nultolerance i skolen fra elevernes første skoledag.
Professor Cathrine Hasse og lektor Charlotte Engberg argumenterer for, at humaniora bliver vigtigere, netop som teknologien breder sig.